Kategorie

Správa objednávek v e-shopu

Z předešlých dílů našeho seriálu o E-shopu inPage jste se dověděli, jak e-shop nastavit a naplnit. Nyní si ukážeme, jak spravovat objednávky a co systém umožňuje.

Nejlepší je si správu objednávek prakticky vyzkoušet. Proveďte tedy testovací objednávku zboží ve vašem e-shopu a po odeslání objednávky se přihlaste do administrace, kde se vám objednávky zobrazí v sekci Eshop → Objednávky.

Editace jednotlivých objednávek

V seznamu vidíte ID obejdnávky, stav objednávky, číslo objednávky a další náležitosti. Na konci řádku jsou pak funkční tlačítka pro náhled objednávky, opětovné odeslání shrnutí objednávky zákazníkovi, úpravu objednávky a její odstranění.

Správa objednávek v e-shopu inPage

Zobrazit objednávku (Dodací list)

Po kliknutí na ikonu lupy se vám zobrazí náhled objednávky, s funkčními tlačítky v horní části.

Náhled objednávky (dodací list) v e-shopu inPage

Upravit objednávku

Na prvním místě vidíme obsah objednávky, který lze dále upravit. Například na žádost zákazníka je možné položku z objednávky odebrat či upravit cenu nebo počet. Lze také přidat novou položku nákupu.

Dále lze upravit Stav objednávky, adresa odběratele, fakturační a dodací adresa, telefonický a emailový kontakt a poznámka zadaná při objednávce, Pod těmito informacemi se nachází i výpis s historií objednávky.

Při změně stavu objednávky můžete zaškrtnutím políčka Odeslat zákazníkovi upozornění na změnu stavu, poslat e-mail o změně. Dole pod tlačítky je vidět historie stavu objednávky.

Úprava objednávky v e-shopu inPage

Tisk objednávky

Objednávku lze vytisknout a použít jako dodací list. Po stisknutí tlačítka se Vám zobrazí náhled tisknuté objednávky a vyskočí okno pro tisk.

Tisk objednávky/dodacího listu

E-mail zákazníkovi

Zákazníkovi lze znovu odeslat shrnutí objednávky s přidáním vlastního textu. Po kliknutí na ikonu obálky se otevře formulář s předvyplněnými poli a se shrnutím objednávky. Text můžeme upravit nebo přidat další informace o objednávce.

Odeslání objednávky zákazníkovi v e-shopu inPage

Fakturace

Objednávka bude naimportována do napojeného fakturačního systému. Napojení fakturačních systému se systémem inPage provedete v sekci E-shop → Fakturační systémy.

Položka se zobrazí v případě, je-li ve stav objednávky vyřizuje se a vyšší.

Import objednávky do fakturačního systému

Anonymizovat objednávku

V závislosti na GDPR má zákazník právo požádat o výmaz osobních údajů z vaší databáze, k tomuto účelu slouží tlačítko anonymizovat. Tlačítko je dostupné v náhledu a editaci objednávky. Smazání osobních údajů z objednávky je nevratné. Více o GDPR se dočtete v článku GDPR - Novinky v inPage.

Anonymizace objednávky

Uživatel

Při vytvoření objednávky si může uživatel vytvořit uživatelský účet. Pokud tak učiní, objeví se mezi tlačítky položka Uživatel. Po kliknutí na tlačítko je možné upravit údaje uživatele. Správa uživatelských účtů je podrobně popsána v článku Registrace do e-shopu.

Registrovaný uživatel

Smazat objednávku

Objednávku smažete kliknutím na ikonu popelnice. Otevře se upozornění o smazání s tlačítkem odstranit. Po potvrzení bude objednávka smazána.

Odstranění objednávky v e-shopu inPage

Zásilka

Tlačítko je aktivní, je-li produkt odesílán prostřednictvím online zásilky. E-shop lze napojit například na Zásilkovnu v sekci E-shop → Dopravci - napojení a objednávky přepravované prostřednictvím napojených dopravců jsou dále zobrazeny v seznamu E-shop → On-line zásilky kde je možné spravovat.

Přepnutí na do detailu online zásilky

Práce se seznamem objednávek

Hromadné úpravy

Objednávkám můžete hromadně upravovat stav, stačí vybrat objednávky zaškrtnutím políčka na začátku řádku, vybrat akci v poli pod seznamem a změnu potvrdit.

Hromadné úpravy objednávek v e-shopu inPage

Filtr objednávek

Objednávky lze snadno filtrovat dle zadaných údajů, nebo je řadit dle data či stavu objednávky.

Filtrování objednávek v e-shopu inPage

Export objednávek a zákazníků

Seznam objednávek nebo seznam zákazníků včetně kontaktních údajů můžete vyexportovat do souboru .csv a s údaji dále pracovat například v tabulkovém programu.

Export objednávek do .csv v e-shopu inPage

Uhrazení objednávek

U objednávek, které byly uhrazeny dobírkou, převodem či osobně, je třeba jejich stav změnit ručně.

Jsou-li objednávky hrazeny prostřednictvím napojené platební brány je jejich stav změněn automaticky na zaplaceno. Zákazníkům je také automaticky odesílána zpráva platební bránou a systémem inPage o zaplacení objednávky.

Stornování a kopírování objednávek ze strany zákazníka

V e-shopu na inPage v zákaznickém účtu může Váš zákazník stornovat či zkopírovat objednávku.

Přehled objednávek

Funkcionalitu zákazníci naleznou po přihlášení do zákaznického účtu v přehledu objednávek.

stornování a opakování objednávky.png

Po přihlášení se na zákaznický účet má zákazník nově v přehledu objednávek možnosti konkrétní objednávku zkopírovat, anebo stornovat.

stornování a opakování objednávky 2.png

Stornování objednávky

Někdy se může stát, že váš zákazník vyplní chybně své kontaktní, či fakturační údaje, anebo se rozhodne pro změnu způsobu platby a doručení objednávky. Taktéž může nastat situace, že se rozhodne objednávku úplně zrušit a v tom případě může využít možnost stornování objednávky.

stornování a opakování objednávky 5.png

Prvním krokem je, aby se zákazník přihlásil do svého zákaznického účtu a zde si dohledal danou objednávku a vybral zde možnost Storno.

stornování a opakování objednávky 6.png

Před vlastním stornováním objednávky je ještě zákazník vybídnut k potvrzení a poté dojde ke smazání objednávky.

Následně může zákazník provést opětovně stejnou objednávku kliknutím na Zopakovat objednávku, kdy je automaticky přesměrován do košíku, kde může upravit objednávku a poté ji jednoduše dokončit.

Kopírování objednávky

Kopírování objednávek určitě ocení všichni vaši zákazníci, kteří u vás pravidelně nakupují totožné, či podobné zboží. Kopii objednávky provede zákazník jednoduše po přihlášení se na svůj zákaznický účet, kde má možnost ve výpisu objednávek kliknout na odkaz Zopakovat.

stornování a opakování objednávky 3.png

Po kliknutí na odkaz je zákazník rovnou přesunut do košíku, kde je již vytvořena daná objednávka.

stornování a opakování objednávky 4.1.png

Zde máte možnost objednávku jen jednoduše opakovat kliknutím na dokončit objednávku, anebo pokud potřebujete upravit způsob doručení, platbu, či kontaktní a fakturační údaje a to po kliknutí na upravit fakturační údaje.

Poté objednávku dokončíte a hotovo.